# Situasi Realiti #
Assalamualaikum.... ustaz apa khabar...?
saya muslimat yang berasal dari pulau pinang dan
sekarang menetap di kelantan..
Ustaz... saya ada soalan sikit berkenaan adat dan
syariat dalam perkahwinan....
baru-baru ni, berlangsung majlis pertunangan saya
di bukit mertajam... sebelum keluarga tunang bertandang ke rumah.. mereka ada
bertanyakan tentang wang belanja... setelah apa yang saya belajar dan banyak
membuat rujukan dari buku2 yg ustaz karangkan...
jadi saya mengatakan yang saya ikut je berapa yang
tunang saya mampu.. sebab kehidupan selepas nikah lagi penting berbanding nak
bermegah2 dengan wang hantaran yang akhirnya membawa kami kepada
"hutang"....
mengikut perbincangan bersama... tunang mampu sediakan
RM6K + seutas rantai... alhamdulillah...
tapi.. pada hari pertunangan,bapa saudara saya
menetapkan harga lain...RM7552 + sbentuk cincin + persalinan serba satu...
katanya... biar letak harga tinggi supaya pihak
lelaki minta tawar dari harga yang ditetapkan... penetapan harga tu, langsung
bapa saudara tidak berbincang dengan saya... dan katanya lagi... kalau betul
pihak lelaki mahu teruskan pertunangan, pihak lelaki akan terima...
sedangkan sebelum ni... dia juga yang cakap
perkahwinan ni.. buat seperti mana yang disyariatkan...
setahu saya,.. dalam masyarakat kelantan ni, tak
wujud pun istilah tawar menawar dalam menentukan wang belanja...
walaupun pihak lelaki setuju dengan harga belanja
yang ditetapkan oleh bapa saudara...tapi saya malu dengan tunang dan
keluarganya...
macam mana kaedah yang boleh saya bantu tunang
saya...? sebab pernikahan kami bulan jun 2012.... dengan tempoh pertunangan
kurang lebih hanya sebulan, saya simpati dan bimbang sekirannya harga tadi
membebankan dirinya....
sekadar gambar hiasan
RESPON USTAZ
Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah, atas keizinan Allah SWT mampu ustaz
baca dan memberi respon terhadap emel ini. Ustaz percaya, saudari memahami
situasi ini. Malah bukan mudah menemui perempuan yang mempunyai kesedaran
seperti saudari. Ustaz doakan agar saudari mampu merubah situasi ini.
Terus kepada respon.
PERTAMANYA, perubahan pada JUMLAH HANTARAN itu
adalah suatu yang menyalahi JANJI. Sudah tentu ISLAM menganggap ianya sesuatu
yang berdosa. Perjanjian yang BERUBAH itu pula melibatkan perubahan WANG dan
KEWANGAN. Bagi ustaz, ini suatu kezaliman JIKA lelaki itu seorang yang DHAIF
dan tidak berkemampuan. Zalim itu adalah dosa yang sangat dimurkai oleh Allah
SWT.
Mungkin kita tidak akan tahu apa yang berlaku
kepada keluarga lelaki itu selepas pulang dari pertunangan. Mungkin si lelaki
itu akan berlaku KHILAF dengan keluarga. Pasti ibubapanya akan MEMPERSOALKAN
kejujuran keluarga saudari. Mungkin akan wujud pergaduhan kecil atau
pertengkaran antara lelaki dan adik beradiknya disebabkan LAIN DIJANJI, LAIN
PULA YANG TERJADI. Biasanya hal itulah yang terjadi dalam kes-kes sebegini.
Jika di awal proses sudah ada perubahan pada JANJI, ustaz risau perasaan
percaya dan KEYAKINAN si lelaki itu mungkin sudah HILANG SEPARUH terhadap
KELUARGA SAUDARI. Ini bukan suatu permulaan yang baik.
Nasi sudah menjadi bubur, Cuma apa yang perlu
dibuat untuk meringankan beban lelaki?
KEDUANYA, Saudari WAJIB memberikan penjelasan
kepada keluarga lelaki itu. Beritahu kepada ibubapanya terlebih dahulu situasi
sebenar. Kemudian jelaskan kepada si lelaki itu pula. Biar MEREKA TAHU bahawa
perubahan itu berlaku tanpa perbincangan di pihak saudari. Jelaskan kesilapan
ini berpunca dari BAPA SAUDARA yang menambah-nambah. Mohon maaf bagi pihak
pakcik saudari. Semua bapa saudara mahukan yang terbaik untuk anak saudaranya.
Cuma, dalam hal ini... dia mungkin tidak faham konsep syariat. Mohon maaf bagi
pihaknya.
KETIGANYA, saudari kena bincang semula dengan
pihak lelaki. MAMPU atau TIDAK dia meneruskan syarat itu? Adakah terpaksa
MEMINJAM / BERHUTANG atau MENGGADAI barangan tertentu semata-mata untuk memenuhi
SYARAT perkahwinan. Jika JELAS ianya membebankan, maka ubahlah semula SYARAT
itu. Runding semula agar balik kepada PERJANJIAN ASAL. Dari segi hukum, SYARAT
dalam perkahwinan boleh diubah selagi ianya tidak membawa kepada PEMBAZIRAN dan
BERMEGAH-MEGAH. Bahkan, jika diubah kepada lebih MURAH dan MUDAH maka pasti
akan bertambah BARAKAH. Jangan risau, ubah SYARAT ini tidak menjadi suatu DOSA.
Malah menjadi pahala dan BARAKAH. Ingat, kesan daripada perkahwinan akan
melimpah masuk ke dalam rumahtangga.
Cubalah berbincang dengan ibubapa, jelaskan bahawa
PERKAHWINAN yang MERIAH belum tentu menjamin kebahagiaan. Perkahwinan yang
RINGKAS, tidak bermakna pasangan gagal mencapai bahagia. Bahkan, kebanyakan
perkahwinan kecil dan sederhana lebih memberi erti bahagia daripada PERKAHWINAN
BESAR yang kosong nilai keikhlasan.
KEEMPATNYA, Saudari cuba fahamkan keluarga, bahawa
pihak lelaki kena sediakan BANYAK LAGI BAJET untuk majlis menyambut menantu
pula. Kalau dipihak saudaripun sudah ditaja dengan WANG HANTARAN, sedangkan
WANG HANTARAN langsung TIADA DALAM ISLAM. Kemudian ingin menanggung kos jamuan
kenduri di rumahnya nanti. BERAPA BANYAK WANG agaknya dia perlu carikan. Ini
suatu kezaliman bagi KELUARGA yang RAMAI ANAK LELAKI. Ustaz percaya, saudari
memahami dengan jelas situasi ini.
SEKIRANYA keluarga saudari TIDAK MENGANGGAP ianya
suatu kezaliman. Malah beranggapan SYARAT itu WAJAR diteruskan. Jadi, apa nak
buat? Ustaz mencadangkan ....
KELIMANYA, saudari PERLU BANTU pihak lelaki secara
sebalik tabir. Saudari boleh BERIKAN PINJAMAN awal kepadanya untuk wang
HANTARAN dan PERSALINAN. Biar pihaknya sediakan RANTAI sahaja. Kerana Rantai
itu akan menjadi MILIK saudari. Sedangkan HANTARAN dan PERSALINAN itu akan
diguna untuk jamuan keluarga saudari. Maka, ini sudah MERINGANKAN BANYAK
PERKARA. Setelah berkahwin nanti, terserah kepada saudari untuk meminta suami
MEMBAYAR SEMULA pinjaman itu atau dihalalkan sahaja. LAGI BANYAK PAHALA. LAGI
SAYANG SUAMI PADA KITA. Insya Allah!
Itu sahaja setakat ini. Semoga mendapat kebaikan.
Tahniah, semoga selamat diijabkabulkan. Selamat
dunia dan akhirat.
Amin.
No comments:
Post a Comment